Wat is een fietsleasing?

Fietsleasing is vergelijkbaar met een operationele autoleasing. Het bedrijf huurt een (elektrische) fiets met accessoires en een volledig dienstenpakket voor een bepaalde periode (meestal 36 maanden).

Bij zo’n fietsleasingspakket zijn jaarlijks onderhoud, herstellingen, schade-en diefstalverzekering en pechbijstand inbegrepen. Aan het einde van de fietsleasing kan de werknemer de fiets eventueel overnemen. Kortom, het is een all-inclusive pakket voor de fiets.

Door deze constructie geniet je van een voordeel tot 50%.

De fietslease wordt meestal vergoed met een deel van het brutoloon, of met de 13de maand/eindejaarspremie. Sommige bedrijven werken dan weer met een mobiliteitsbudget.

In sommige gevallen is ook een persoonlijke bijdrage mogelijk, of de combinatie met een bedrijfswagen.

Hoe werkt het my.welease platform?

Wanneer je inlogt op het welease platform vind je een menu met alle nodige functionaliteiten om jouw leasing te beheren. Van simulaties maken en offertes aanvragen tot het beheren van je lopende leasing.

Onderaan op de pagina vind je bovendien de veel gestelde vragen met betrekking tot de pagina waar je je op bevindt. Zit je toch vast of constateer je technische problemen met het my.welease platform? Neem dan contact op met WELEASE .

Welke fiets kan ik kiezen?

In principe biedt welease 100% keuze vrijheid. Het kan wel zijn dat de werkgever bepaalde beperkingen oplegt. Bijvoorbeeld het al dan niet toestaan van een speed-pedelec of mountainbike.

Waar kan ik een fiets kiezen?

Via het welease platform krijg je een overzicht van de fietshandelaars die al samenwerken met welease. Maar het is daar niet toe beperkt. Iedere fietshandelaar kan zich kosteloos aansluiten bij welease. Ook Nederlandse fietshandelaars kunnen met welease samenwerken.

Wat zit er allemaal in de inbegrepen verzekering?

Inbegrepen gedurende de volledige periode van de lease zijn:

  • diefstalverzekering zonder vrijstelling
  • verzekering voor schade (35€ vrijstelling)
  • pechbijstand, zowel thuis als onderweg
Mijn fiets en/of accu is gestolen, wat moet ik doen?

Wat vervelend! Diefstalverzekering is gelukkig standaard inbegrepen in je leasecontract op voorwaarde dat je de fiets en/of accu correct op slot hebt gedaan en je nog in het bezit bent van alle originele sleutels. Is dat het geval, doe dan het volgende:

    1. Doe aangifte bij de politie.
    2. Vul het diefstalformulier in op my.welease.be
Ik ben een sleutel van mijn slot verloren, wat nu?

Bij een ringslot en een ART fietsslot van minimaal 2 sterren is het mogelijk aan de hand van het sleutelnummer een nieuwe sleutel te bestellen. Breng welease hiervan per email op de hoogte om later problemen te vermijden.

Ik heb pech onderweg, wat moet ik doen?

Je kan 24/7 de VAB pechhulp bellen op +32 3 253 61 38.

Ik heb schade aan mijn fiets, wat moet ik doen?

Ga naar jouw fietshandelaar en vul samen het schadeformulier in op my.welease.be.
Er is een vrijstelling van 35 euro, de rest is gedekt.

Fietsonderhoud
Het fietsonderhoud is inbegrepen in de fietslease. Hieronder vallen de jaarlijkse onderhoudsbeurten van je fiets maar ook andere herstellingen. Standaard wordt een budget van 300 euro per jaar gehanteerd. Dit bedrag kan indien gewenst ook verhoogd worden bij het aangaan van de lease. Je kan je onderhoudsbudget en hoeveel er nog beschikbaar is consulteren via het portaal op my.welease.be/onderhoud.
Kunnen er ook extra fietsopties en accessoires in de lease opgenomen worden?

Ja dat kan. Je bent trouwens verplicht een ART fietsslot van minimaal 2 sterren mee te leasen en je fiets hier altijd – in combinatie met je ringslot – mee te verankeren aan een vast object, zelfs in afgesloten ruimtes. Dit om fietsdiefstal te vermijden en aanspraak te maken op de verzekering in het geval je fiets gestolen werd.

Ook adviseren we de aankoop van een fietshelm, wat verplicht is voor speed-pedelecs.

Lease je een mountainbike? Vergeet dan zeker niet verlichting en pedalen mee te leasen. De aanschaf van fietskledij en een fietsdrager is dan weer niet mogelijk in een leasecontract.

Wat gebeurt er na de leasingperiode van 36 maanden?

Drie maanden voor het aflopen van de leasingperiode ontvang je een email van welease waarin we de volgende opties bespreken:

  1. De fiets in goede staat inleveren. Dit doe je naar een eenvoudige formaliteit bij je retailer.
  2. De fiets afkopen. welease bezorgt je een factuur ter waarde van de restwaarde van de fiets.

Deze keuze kun je via het my.welease.be portaal bevestigen. Bovendien kan je opnieuw instappen wanneer je bedrijf nog in een actieve fietsleasetraject zit.

Mogen anderen met mijn fiets rijden?

Ja dat mag! Ook gelden alle inbegrepen verzekeringen wanneer iemand anders met de fiets rijdt.

Wat zijn de verplichtingen bij een speedbike?

Wil je met een speed-pedelec de baan op, dan is het verplicht over een nummerplaat, rijbewijs en helm te beschikken. De verzekering van de speedbike kan verlopen via de familiale verzekering.

Hoe kan je als werkgever bijdragen aan een fiets?

Er zijn in principe 3 mogelijkheden:

  • De werkgever faciliteert. Deze formule is het meest courant en betekent dat de fiets door de werknemer betaald wordt via flexibele verloning (brutoloon, 13de maand, mobiliteitsbudget).
  • De gedeelde investering. Een deel wordt via flexibele verloning door de werknemer betaald. Het andere deel betaalt de werkgever.
  • De werkgever investeert en neemt de volledige kost voor eigen rekening.
Wat gebeurt er als de werknemer het bedrijf verlaat?

In dat geval is er een opzegvergoeding bij het vervroegd inleveren van de fiets of de werknemer kan de fiets overnemen voor het openstaande bedrag.

Wat gebeurt er na 36 maanden?

Drie maanden voor het aflopen van de leasingperiode ontvang je een email van welease waarin we de volgende opties bespreken:

  1. De fiets in goede staat inleveren. Dit doe je naar een eenvoudige formaliteit bij je retailer.
  2. De fiets afkopen. welease bezorgt je een factuur ter waarde van de restwaarde van de fiets.

Deze keuze kun je via het my.welease.be portaal bevestigen. Bovendien kan je opnieuw instappen wanneer je bedrijf nog in een actieve fietsleasetraject zit.

Hoeveel administratie heb ik aan een fietsleasing?

Bij het opstarten moeten enkele formaliteiten voldaan worden: een contract wordt opgesteld, fietspolicy/addendum aan het arbeidscontract wordt op maat van het bedrijf aangepast, communicatie naar het sociaal secretariaat en het aanleveren van de namen van personeelsleden die instappen met de bijhorende budgetten.

Eens deze modaliteiten in orde zijn  heb je via het my.welease.be platform steeds een overzicht van openstaande aanvragen. Als werkgever heb je de mogelijkheid om een door de werknemer ingediende aanvraag goed te keuren, of af te keuren. Per werknemer moet er één contract afgesloten worden en één offerte goedgekeurd worden.

Hoe word ik welease fietshandelaar?

Via de welease website kan je in enkele stappen aanmelden als fietshandelaar of je kan ons contacteren waarna wij je account aanmaken.

De samenwerking loopt vanaf het moment dat beide partijen het contract hebben ondertekend. Deze communicatie verloopt per e-mail.

Hoe verloopt het aankoopproces?

De klant kiest 1 of meerdere fietsen uit het gamma.
Je maakt hiervoor een offerte die de klant zelf in het portaal oplaadt.

Na goedkeuring of afkeuring van een offerte krijg je als handelaar een bericht.
Bij goedkeuring ga je als handelaar over tot de bestelling en het klaarzetten van de fiets.
Wanneer de fiets klaar is voor uitlevering werk je deze af met een welease identificatiesticker, vul je het framenummer, slotnummer, batterijsleutelnummer en batterijnummer in op het platform en informeer je de klant door de fiets als “klaar” in het my.welease platform aan te duiden.

Bij het overhandigen ondertekent de klant de verklaring van ontvangst, en duid je de fiets aan als overhandigd.

Wat kost het om aan te sluiten bij welease?

Niets, je sluit gratis een handelaarscontract af bij welease.

Is er een maximumbudget voor de klant en kan de klant zelf bijleggen?

Het budget wordt in samenspraak met de werkgever bepaald en is te raadplegen via het my.welease.be platform. De werknemer kan dit overschrijden door het overschot uit eigen zak te betalen.

Mag de klant accessoires kiezen?

Ja, alle opties en accessoires zijn mogelijk, behalve kleding en een fietsdrager. Een ART2 slot van minimaal twee sterren is een verplicht te nemen accessoire. We adviseren ook steeds een fietshelm mee te leasen.

Moet ik de klant in mijn eigen systeem opslaan?

Ja, de klant koopt de fiets bij jou als retailer waardoor deze ook als jouw klant wordt beschouwd. Dit maakt het overzichtelijker qua opvolging en levering van de fiets.

Over welk bedrag wordt de commissie afgedragen?

De commissie naar de fietshandelaar wordt berekend op het totaalbedrag van de fiets en de bijhorende accessoires.

Hoe werkt het met service en onderhoud?

Via het platform my.welease.be wordt de onderhoudshistoriek van de klant bijgehouden en geraadpleegd. Iedere factuur binnen het voorziene budget wordt op het platform ingediend en daarna vergoed door welease naar de fietshandelaar die de werken uitgevoerd heeft.

Wat doe ik wanneer een klant zich aanmeldt met schade of diefstal?

Via het my.welease.be platform vul je samen met de klant het online schade- of diefstalformulier in. welease regelt de rest.

Wat kan ik claimen op onderhoud en garantie?

Onderhoudskosten die binnen het onderhoudsbudget vallen worden via my.welease.be ingediend en betaald door welease. Klanten van welease kunnen hun fiets ook bij andere welease fietshandelaars laten onderhouden of herstellen.

Garantie verloopt via het merk of de fabrikant zelf.

Krijgt de klant pechbijstand?

Ja, pechbijstand is standaard inbegrepen in elk welease contract.

Wat als het my.welease platform niet werkt?

Gelieve ons te contacteren op het nummer +32 11 76 72 71

Wat als het onderhoudsbudget wordt overschreden?

Bij overschrijding van het jaarlijks budget dien je rechtstreeks aan de klant te factureren.

Waarop moet ik letten als de klant een speed pedelec wil aanschaffen?

Er moet bevestigd worden dat de leasing van de klant een speed-pedelec toestaat.

Om de fiets in gereedheid te brengen moet ermee rekening gehouden worden dat welease de nummerplaat aanvraagt. Om dit vlot te laten verlopen heeft welease volgende documenten nodig:

  • Een welease inschrijvingsformulier (deels ingevuld door welease), deze kun je steeds aanvragen via admin@welease.be
  • KOPIE van het gelijkvormigheidsattest (COC) van de fiets.
    Het origineel is voor de bestuurder.
  • De bestelbon van de speedbike
  • Wanneer de fiets nog niet gededouaniseerd werd het pre-registratie document E705

Stuur al deze documenten aangetekend op naar:

Welease
Astridlaan 115
B-3900 PELT

Zodra welease de nummerplaat ontvangen heeft wordt deze aangetekend doorgestuurd naar de handelaar die de nummerplaat aangevraagd heeft samen met Deel 1 van het kentekenbewijs.

Na montage van de nummerplaat mag de fiets afgehaald worden door de bestuurder. Geef bij afhaling ook het origineel gelijkvormigheidsattest (COC) en Deel 1 van het kentekenbewijs mee met de bestuurder. Dit zijn de boorddocumenten van de fiets.

Let op!

  • Je mag geen speedbike uitleveren zonder nummerplaat!
  • De klant moet in het bezit zijn van een geldig definitief rijbewijs als hij / zij met een speed pedelec wil rijden. Een rijbewijs type B (auto) of type AM (bromfiets) volstaat.